Mitsubishi Outlander PHEV yleisimmät kysymykset


Ladattava hybridi on vielä monille uusi teknologia ja se herättää kysymyksiä. Tällä sivulla käymme yleisimmät läpi koskien Mitsubishi Outlander PHEV -mallia. 

Esitteen lopusta löydät tarkemmat tekniset tiedot ja mitat.



K: Mikä on ladattava hybridi?

V: Outlander PHEV on teknisesti edistyksellinen auto, joka voi liikkua joko sähkömoottorien tai polttomoottorin voimalla. Lisäksi polttomoottori voi avustaa sähkömoottoria, kun tarvitaan normaalia suurempaa kiihdytysvoimaa, esimerkiksi noustessa jyrkkää mäkeä.

Ladattava hybridi voidaan ladata kytkemällä auto verkkovirtaan. Täydellä latauksella Outlander PHEV:llä voidaan ajaa jopa 45 kilometriä sähköajotilassa (EV). Kun akkuvirta on käytetty, polttomoottori käynnistyy eikä kuljettajan tarvitse huolehtia siitä, kuinka paljon akussa on latausta jäljellä.

K: Miten ladattava hybridi eroaa muista sähköautoista?

V: Sähköauto (EV) käyttää vain akkua energianlähteenä eikä siinä ole perinteistä polttomoottoria. Sähköauton voi ladata ulkoisesta virtalähteestä. 

 Hybridi (HEV) käyttää sekä bensiinimoottoria että ajoakkua energianlähteinä. Akku voidaan ladata vain auton ollessa liikkeessä polttomoottorin tai jarrutusenergian avulla. Toimintamatka pelkällä sähköllä on vain muutamia kilometrejä. 

Ladattava hybridi (PHEV) käyttää sekä bensiinimoottoria että ajoakkua energianlähteinä. Toisin kuin perinteinen hybridi (HEV), ladattava hybridi (PHEV) voidaan ladata ulkoisesta virtalähteestä. PHEV:llä voit ajaa jopa kymmeniä kilometrejä pelkällä sähköllä verrattuna tavalliseen hybridiautoon. Toisaalta voit myös käyttää sitä kuten normaalia bensiiniautoa, eikä sinun tarvitse huolehtia esimerkiksi lataamisesta pidemmällä matkalla.


Tekniikka





K: Kuinka pitkään voin ajaa sähköllä?

V: Suuren kapasiteetin ajoakku antaa toimintamatkaksi jopa 45 km (WLTP).  Toimintamatka on ilmoitettu uuden WLTP-testin mukaisesti. Ajotapa ja muut tekijät (tieolosuhteet, ulkolämpötila, kuormitus, ajoneuvon kunto, lämmitys-/ilmastointilaitteenkäyttö jne.) vaikuttavat toimintamatkaan, joten käytännön sähköinen toimintamatka voi poiketa mitatuista arvoista.

K: Kuinka kauan Outlander PHEV:n lataus kestää?

V: - Tilapäislataus: 5,5 tuntia (10A), 7,0 tuntia (8A). 
Auton mukana tulee tilapäislatauskaapeli, minkä voi liittää mihin tahansa perinteiseen kotipistorasiaan. Tätä tapaa ei kuitenkaan suositella jatkuvaan käyttöön. 

- Kotilatausasema: 3,5 tuntia (16A).
Virallinen kotilatausasema on paras ja turvallisin tapa ladata Mitsubishi OUTLANDER PHEV kotona. Ammattilaisen asentama latausasema asennetaan esimerkiksi talon ulkoseinään, josta voidaan kätevästi liittää latausjohto autoon.

- Pikalataus: 0-80% varaus 25 minuuttia.
Pikalatauksella (CHAdeMO) saavutetaan 80% varaus jopa noin 25 minuutissa. Tämä on kaikista nopein lataustapa. Auton mukana ei tule erillistä pikalatausjohtoa, vaan julkisissa pikalatausasemissa on kiinteät johdot. Pikalatausasemia on esimerkiksi huoltoasemilla sekä isojen kauppakeskusten yhteydessä.  

K: Onko korkeajänniteakuilla takuu?

V: Kyllä, Outlander PHEV:n ajoakuilla takuu on 8 vuotta tai 160 000 km. 

K: Kärsiikö auton suorituskyky hybridissä?

V: Ei, sillä PHEV-malli itse asiassa kiihtyy nopeammin 100 km:iin/h kuin Outlander 2.2 Diesel -malli sähkömoottorin ja polttomoottorin tuottaman yhteistehon ansiosta. Myöskään neliveto-ominaisuudet eivät kärsi, sillä kahden moottorin nelivetojärjestelmä ja Mitsubishin tekniikan yhdistelmä takaa entistäkin paremmat maasto-ominaisuudet.

K: Voiko Outlander PHEV:llä ajaa maastossa?

V: Voi, sillä kahden moottorin nelivetojärjestelmä ja Mitsubishin erinomaiseksi havaittu S-AWC (Super All Wheel Control) -järjestelmä takaavat autolle erinomaiset maastoajo-ominaisuudet. Sähkömoottori ja polttomoottori tuottavat yhteensä noin 220 hevosvoiman pyörätehon. Autossa on myös 4WD Lock -tila, joka jakaa etu- ja takamoottorin tehon tasaisesti suhteessa 50–50.

K: Saako Outlander PHEV:llä vetää perävaunua?

V: Saa. Outlander PHEV:n jarrullinen vetomassa on 1 500 kg, joka vastaa keskikokoista asuntovaunua. Vedettäessä ylämäen nousu saa olla enintään 12 prosenttia. Jarruton vetomassa on 750 kg, ja suurin sallittu aisapaino on 150 kg.

K: Mikä on regeneratiivinen jarrutus?

V: Hidastettaessa (jarrutettaessa tai rullattaessa) etu- ja takasähkömoottorit toimivat latureina, jotka syöttävät tuottamaansa sähköä takaisin ajoakkuun. Regeneratiivista jarrutustilaa voi ohjata ohjauspyörän siivekkeillä, joilla säädetään, paljonko akkuun palautetaan virtaa.

K: Mitkä ovat eri ajotilat ja mistä tiedän, mitä ajotilaa pitää käyttää esimerkiksi vedettäessä?

V: Ajotilat ovat sähköajotila, sarjahybriditila ja rinnakkaishybriditila. Sähköajotila siirtää voimaa pyörille suoraan sähkömoottorista. Sarjahybriditila aktivoituu, kun akun varaustila on matala tai kun nopea kiihdytys edellyttää enemmän tehoa. Tässä tilassa polttomoottori käy ja lataa ajoakkua, joka tuottaa voimaa pyörille. Rinnakkaishybriditila aktivoituu, kun ajoakku on tyhjä. Tällöin polttomoottori tuottaa suoraan voimaa pyörille maantienopeuksissa. Taajamassa auto toimii edelleen sarjahybridinä akun ollessa tyhjänä. PHEV valitsee automaattisesti ajotilan, joka on optimaalinen ajomukavuuden ja polttoaineen kulutuksen kannalta.

K: Milloin polttomoottori toimii?

V: Outlander PHEV:n bensiinimoottori käynnistyy automaattisesti, kun ajoakku on tyhjentynyt latausta vaativalle tasolle tai kun tarvitaan paljon tehoa. Outlander PHEV voi toimia edelleen sähköajotilassa, kun polttomoottori lataa ajoakkua. Polttomoottori voi tuottaa lisätehoa sähkömoottorien avustamiseksi. Lisäksi polttomoottori voi käynnistyä, kun ilmastointi-/lämmityslaite on käytössä.

K: Miksi PHEV:n polttomoottori käy heti liikkeelle lähdettäessä kylmällä ilmalla ja kylmällä moottorilla?

V: Kun ulkolämpötila on matala, auton sisätilan lämmittämisen tarve on suurimmillaan. Samaten moottori on saatava mahdollisimman nopeasti parhaalle hyötysuhdealueelle. Jos auton sisätilat lämmitettäisiin ainoastaan autossa olevalla 4 kW:n tehoisella sähkölämmittimellä, auton toimintasäde sähköllä laskisi huomattavasti. Tästä syystä PHEV käynnistää moottorin heti liikkeelle lähdettäessä kylmällä ilmalla ja kylmällä moottorilla. Moottori sammuu automaattisesti heti, kun sen lämpötila on normaalilla tasolla ja auton käyttö ei vaadi moottorin toimintaa. Polttomoottorin käynnistyvyyteen kylmällä voi vaikuttaa pienentämällä haluttua sisälämpötilaa tai esilämmittämällä sisätilat ja lähtemällä ajoon lämmityslaite kytkettynä pois päältä.

K: Mitä tapahtuu jos bensiini loppuu ja ajoakku tyhjenee?

V: Jos bensiini loppuu, voit silti ajaa autoa niin pitkään kuin ajoakussa riittää virtaa. Jos bensiini loppuu ja ajoakkukin tyhjenee, polttomoottori ei kuitenkaan käynnisty, vaikka autoon tankataan bensiiniä. Tämä johtuu siitä, että PHEV-malleissa laturi käynnistää polttomoottorin ja laturi tarvitsee virtaa ajoakusta. Jos ajoakku tyhjenee kokonaan, se on ladattava ulkoisella virtalähteellä, ennen kuin matka voi jatkua.

K: Miksi sähkökäytön toimintamatka lyhenee, kun kytken ilmastoinnin tai lämmityksen päälle?

V: PHEV:n ilmastointijärjestelmä käyttää ajoakun sähköä sisätilojen lämmitykseen ja jäähdytykseen. Tämä on ainutlaatuinen ja hyödyllinen ominaisuus, sillä PHEV:n polttomoottorin ei tarvitse olla käynnissä, jotta ilmastointijärjestelmä toimii.

K: Miten usein Outlander PHEV:n polttomoottorin öljy on vaihdettava?

V: Moottoriöljy on tavanomaisen bensiini- tai dieselauton tapaan vaihdettava 20 000 km:n tai 12 kuukauden välein auton huolto-ohjelman mukaisesti.



Turvallisuus



K: Aiheuttaako auto vaaraa jalankulkijoille taajama-alueella?

V: Outlander PHEV:ssä on äänivaroitusjärjestelmä (AVAS), joka aktivoituu, kun autolla ajetaan sähköajotilassa hitaammin kuin 35 km/h. Järjestelmä tuottaa kuuluvaa varoitusääntä, jotta jalankulkijat huomaavat auton lähestymisen. AVAS-järjestelmä voidaan poistaa käytöstä painamalla kojetaulun AVAS-painiketta.

K: Mikä on Outlander PHEV:n turvallisuusluokitus?

V: Outlander PHEV on saanut viiden tähden Euro NCAP-luokituksen.

K: Onko onnettomuustilanteessa sähköiskun vaara?

V: Ei ole, sillä PHEV:ssä on suojakatkaisin, joka katkaisee virran ajoakusta, jos auto havaitsee vakavan törmäyksen. Akusta katkeaa virta, jos SRS-järjestelmä aktivoituu, minkä ansiosta ei ole sähköiskun vaaraa.

K: Miten toimin, jos joudun PHEV -autollani onnettomuuteen?

V: Jos autolla voi ajaa, siirrä se pois tieltä turvalliseen paikkaan ja jää odottamaan paikalle. Normaalien onnettomuustoimien (hätävilkut päälle, kytke seisontajarru jne.) lisäksi tee mahdollisuuksien mukaan seuraavat toimet, kun odotat pelastushenkilöiden saapumista.

- Avaa ikkunat ja ovet.
- Katkaise autosta virta.
- Älä koske oransseihin korkeajännitekaapeleihin.
- Ajoakun vuodot tai vauriot voivat aiheuttaa tulipalon. ÄLÄ koske akusta - mahdollisesti vuotavaan nesteeseen äläkä yritä sammuttaa ajoakun tulipaloa.
- Tulipalon sattuessa poistu auton luota ja soita heti hätäkeskukseen. Ilmoita -hätäkeskukselle, että autosi on hybridi.
- Älä koske autoon, ellet pysty arvioimaan autoa turvalliseksi vaurioiden vuoksi.
- Lisätietoja on auton käyttöoppaassa.



Varusteet



K: Onko Outlander PHEV:ssä varapyörää?

V: Outlander PHEV:ssä ei ole varapyörää, vaan auton mukana tulee paikkaussarja. Tällä on pyritty mahdollisimman tehokkaaseen tilankäyttöön ottaen huomioon akku, sisätilat, polttoainetalous ja painon minimointi.

K: Miksi PHEV ei ole seitsenpaikkainen kuten muut Outlander -mallit?

V: Outlander PHEV:n järjestelmäkomponentit, kuten OBC-latausjärjestelmä ja takamoottorin RMCU-ohjausyksikkö, sijaitsevat tavaratilan lattian alapuolella kohdassa, johon kolmas istuinrivi kiinnitettäisiin ja taitettaisiin alas.

K: Mistä löydän remote-sovelluksen älypuhelimelleni?

V: Maksuton EV Remote -älypuhelinsovellus on ladattavissa iPhone -tai Android-puhelimiin sovelluskaupasta. Uusin autoihin käyvä sovellus löytyy nimellä: OUTLANDER PHEV





<< Takaisin

Valtuutettu merkkihuolto

Olemme valtuutettu merkkihuolto Citroën-, Honda-, Mitsubishi- ja Peugeot-automerkeille.

Huoltotoimintaa yli 45 vuoden kokemuksella!

Varaa huoltoaika autollesi tästä linkistä tai soittamalla numeroon 09-2252 0715.

Uusimmat vaihtoautot